23 juni 2026

Nieuw: mogelijkheid tot indienen klacht over energielabel

Zoals u wellicht al weet, heeft iedere woning een energielabel dat laat zien hoe energiezuinig de woning is. Het label wordt bepaald door een gecertificeerde adviseur die kijkt naar o.a. de isolatie en ventilatie van de woning en het type verwarmingssysteem. De huidige labels lopen van A++++ tot en met G. Haag Wonen is druk bezig met het verduurzamen van woningen met de labels E, F en G, omdat er vanaf 2029 sancties kunnen volgen wanneer men deze onzuinige woningen nog probeert te verhuren.

Verder zegt het label als het goed is iets over de hoogte van uw energierekening en mag er voor woningen met een beter energielabel een hogere huurprijs worden berekend. Niet onbelangrijk dus dat uw woning het juiste label heeft.

Vanaf nu kunnen huurders zelf een klacht indienen wanneer zij denken dat het label van hun woning niet aansluit op de realiteit. Alle informatie vindt u hier. Wanneer u niet weet welk energielabel uw woning toegewezen heeft gekregen, kunt u dat via het zoekveld op deze website achterhalen, bijvoorbeeld door postcode en huisnummer in te vullen. Het klachtenformulier zelf is een enorm pdf-bestand van 31 pagina's, maar u hoeft alleen de onderdelen in te vullen waarover u een klacht heeft.